INFORMACJA DODATKOWA
I.Wprowadzenie do sprawozdania finansowego, obejmuje w szczególności:
1. 
1.1nazwę jednostki
 CENTRUM INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W GIŻYCKU
1.2siedzibę jednostki
 Giżycko
1.3adres jednostki
 ul. Pionierska 13, 11-500 Giżycko
1.4podstawowy przedmiot działalności jednostki
 Przedmiotem działalności Centrum Integracji Społecznej jest wykonywanie zadań w zakresie reintegracji zawodoweji społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz realizacja zatrudnienia socjalnego.
2.wskazanie okresu objętego sprawozdaniem
 01-01-2019 - 31-12-2019
3.wskazanie, że sprawozdanie finansowe zawiera dane łączne
 -
4.omówienie przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, w tym metod wyceny aktywów i pasywów (także amortyzacji)
 1.Aktywa i pasywa jednostki wyceniane są przy uwzględnieniu nadrzędnych zasad rachunkowości w sposób przewidziany ustawą o rachunkowości, z uwzględnieniem przepisów ustawy o finansach publicznych i rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej
2.Dla potrzeb ujmowania w księgach środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych jednostka przyjęła następujące ustalenia:Środki trwałe o przewidywanym okresie użyteczności dłuższym niż 1 rok, kompletne i zdatne do użytku oraz przeznaczone na porzeby jednostki o wartości początkowej przekraczającej 10.000zł.ujmujemy w ewidencji środków trwałych jak również wartosci niematerialne i prawne . Jednostka wprowadza do ewidencji bilansowej tych aktywów i dokonuje od nich odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniach (za wyjątkiem gruntów).Odpisów umorzeniowych lub amortyzacyjnych dokonuje się według stawek określonych w ustawie z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych.Dokonywanie odpisów amortyzacyjnych rozpoczyna się począwszy od miesiąca następującego po miesiącu oddania składnika do używania, ewentualnie najpóźniej na koniec roku obrotowego. Składniki majątku o wartości początkowej poniżej 10000zł.oraz wartosci niematerialne i prawne zalicza się bezpośrednio w koszty i wprowadza do ewidencji bilansowej tych aktywów pozostałe środki trwałe od tego rodzaju składników majątku jednostka dokonuje jednorazowych odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych w miesiącu przyjęcia do używania.Jednorazowo,przez spisanie w koszty w miesiącu przyjęcia do użytkowania umarza się również książki i inne zbiory biblioteczne,środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu,odzież i umundorowanie, meble i dywany,inwentarz żywy. Wszystkie nakłady na ulepszenie środków trwałych przekraczające wartość 5000zł. podwyższają wartość początkową tych środków tych środków trwałych, a nieprzekraczające 5000zł. odnoszone są w koszty bieżącego okresu jako koszty remontu.Materiały objęte są ewidencją ilościowo-wartościową i wycenia się je według cen zakupu przy zastosowaniu metody FIFO do wyceny zapasu.
5.inne informacje
  
II.Dodatkowe informacje i objaśnienia obejmują w szczególności:
1. 
1.1.szczegółowy zakres zmian wartości grup rodzajowych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, zawierający stan tych aktywów na początek roku obrotowego, zwiększenia i zmniejszenia z tytułu: aktualizacji wartości, nabycia, rozchodu, przemieszczenia wewnętrznego oraz stan końcowy, a dla majątku amortyzowanego – podobne przedstawienie stanów i tytułów zmian dotychczasowej amortyzacji lub umorzenia
 Wartość inwentarzowa na początk roku obrotowego grupy "O" była 25627,73 i została zwiększona z tytułu otrzymania w zarząd trwały nieruchomości gruntowe na kwotę 159695,55 stan na koniec wyniósł 185323,28. Grupa "1" Wartość inwentarzowa na początk roku obrotowego była 293693,80 i została zwiększona z tytułu otrzymania w zarząd trwały o kwotę 522462,17 stan na koniec wyniósł 816155,97.Wartość umorzenia Grupy "1" na początek roku była 302860,27 i została zwiększona o odpis roczny na kwotę 8147,73 stan na koniec wyniósła 311008.Wartość inwentarzowa na początk roku obrotowego grupy "2" była 47271,22 i została zwiększona z tytułu otrzymania w zarząd trwały na kwotę 58998,25 stan na koniec wyniósł 106269,47.Wartość umorzenia Grupy "2" na początek roku była 6632,28 i została zwiększona o odpis roczny na kwotę 3675,90 stan na koniec wyniósł 10308,18.Wartość inwentarzowa na początk roku obrotowego grupy "7" była 26656 i została zwiększona z tytułu zakupu samochodu na kwotę 10756 ja również zmniejszona o kwotę 11500 z tytułu sprzedaży stan na koniec wyniósł 25912.Wartość umorzenia Grupy "7" na początek roku była 26656 i została zwiększona o jednorazowy odpis na kwotę 10756 i zmniejszenie o kwotę 11500 z tytułu sprzedaży stan umorzenia Grupy "7"na koniec wyniósł 25912
1.2.aktualną wartość rynkową środków trwałych, w tym dóbr kultury – o ile jednostka dysponuje takimi informacjami
 Wartość netto środków trwałych 786432,54
Progman Finanse DDJ 11.2.6.6, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., tel. 801 04 45 45, 22 535 88 00 http://www.progman.wolterskluwer.pl, e-mail: biuro@progman.com.pl
 
1.3.kwotę dokonanych w trakcie roku obrotowego odpisów aktualizujących wartość aktywów trwałych odrębnie dla długoterminowych aktywów niefinansowych oraz długoterminowych aktywów finansowych
 -
1.4.wartość gruntów użytkowanych wieczyście
 -
1.5.wartość nieamortyzowanych lub nieumarzanych przez jednostkę środków trwałych, używanych na podstawie umów najmu, dzierżawy i innych umów, w tym z tytułu umów leasingu
 -
1.6.liczbę oraz wartość posiadanych papierów wartościowych, w tym akcji i udziałów oraz dłużnych papierów wartościowych
 -
1.7.dane o odpisach aktualizujących wartość należności, ze wskazaniem stanu na początek roku obrotowego, zwiększeniach, wykorzystaniu, rozwiązaniu i stanie na koniec roku obrotowego, z uwzględnieniem należności finansowych jednostek samorządu terytorialnego (stan pożyczek zagrożonych)
 odpis aktualizacyjny na należności na początek roku obrotowego wynosił 4203,46 jak również na koniec okresu wyniósł 4203,46
1.8.dane o stanie rezerw według celu ich utworzenia na początek roku obrotowego, zwiększeniach, wykorzystaniu, rozwiązaniu i stanie końcowym
  
1.9.podział zobowiązań długoterminowych o pozostałym od dnia bilansowego, przewidywanym umową lub wynikającym z innego tytułu prawnego, okresie spłaty:
a)powyżej 1 roku do 3 lat
 -
b)powyżej 3 do 5 lat
 -
c)powyżej 5 lat
 -
1.10.kwotę zobowiązań w sytuacji gdy jednostka kwalifikuje umowy leasingu zgodnie z przepisami podatkowymi (leasing operacyjny), a według przepisów o rachunkowości byłby to leasing finansowy lub zwrotny z podziałem na kwotę zobowiązań z tytułu leasingu finansowego lub leasingu zwrotnego
 -
1.11.łączną kwotę zobowiązań zabezpieczonych na majątku jednostki ze wskazaniem charakteru i formy tych zabezpieczeń
 -
1.12.łączną kwotę zobowiązań warunkowych, w tym również udzielonych przez jednostkę gwarancji i poręczeń, także wekslowych, niewykazanych w bilansie, ze wskazaniem zobowiązań zabezpieczonych na majątku jednostki oraz charakteru i formy tych zabezpieczeń
 -
1.13.wykaz istotnych pozycji czynnych i biernych rozliczeń międzyokresowych, w tym kwotę czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów stanowiących różnicę między wartością otrzymanych finansowych składników aktywów a zobowiązaniem zapłaty za nie
 -
1.14.łączną kwotę otrzymanych przez jednostkę gwarancji i poręczeń niewykazanych w bilansie
 -
1.15.kwotę wypłaconych środków pieniężnych na świadczenia pracownicze
 312,00 ekwiwalent za pranie ubrań, 8250 świadczenia z ZFŚS, 3880 nagroda jubileuszowa
1.16.inne informacje
  
2. 
2.1.wysokość odpisów aktualizujących wartość zapasów
 wartość zapasów jest na kwotę:7277,52 w tym paliwo 791,65
2.2.koszt wytworzenia środków trwałych w budowie, w tym odsetki oraz różnice kursowe, które powiększyły koszt wytworzenia środków trwałych w budowie w roku obrotowym
 -
2.3.kwotę i charakter poszczególnych pozycji przychodów lub kosztów o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie
 -
Progman Finanse DDJ 11.2.6.6, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., tel. 801 04 45 45, 22 535 88 00 http://www.progman.wolterskluwer.pl, e-mail: biuro@progman.com.pl
 
2.4.informację o kwocie należności z tytułu podatków realizowanych przez organy podatkowe podległe ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych wykazywanych w sprawozdaniu z wykonania planu dochodów budżetowych
  
2.5.inne informacje
  
3.Inne informacje niż wymienione powyżej, jeżeli mogłyby w istotny sposób wpłynąć na ocenę sytuacji majątkowej i finansowej oraz wynik finansowy jednostki
  
GRAŻYNA SZAFARSKA2020-03-19MAŁGORZATA BOGDANOWICZ
(główny księgowy)(rok, miesiąc, dzień)(kierownik jednostki)
Progman Finanse DDJ 11.2.6.6, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., tel. 801 04 45 45, 22 535 88 00 http://www.progman.wolterskluwer.pl, e-mail: biuro@progman.com.pl